Prijevare preko Interneta ili Internet prijevare koštaju nas živaca, predstavljaju rizik za naše računalo, primjerice krađom identiteta ili brojeva kreditne kartice i može nas koštati poprilične svote koje mogu narasti i na više tisuća kuna.
Da pomognete sebi, a i vašim najdražima, naučite prepoznati on-line prijevaru i poduzmite korake da spriječite ili izbjegnete mogućnost da se nađete u nebranu grožđu. Krađa identiteta nije novost ali su troškovi žrtava višestruko porasli otkad se takva vrsta kriminalnih radnji počela izvoditi putem Interneta. Kriminalci koji žele na silu pristup vašim on-line računima, najčešće upotrebljavaju prijevare poput phishing-a ili lutrija pokušavajući doći do osobnih brojeva kreditnih kartica, PIN-ova ili imena korisničkog računa, šifre i slično. Što je „Phishing“ prijevara? Phishing nazivaju i „socijalnim inženjeringom“ ili otuđenjem identiteta. Najlakše se prepoznaje kad vam „banka“ pošalje e-mail sa objašnjenjem da zbog promjene načina poslovanja im hitno treba vaš broj kreditne kartice, PIN broj ili šifra korisničkog računa.
Vrste „phishing“a:
1. Podvale pomoću uništavanja reputacije web stranicama kojima vjerujete i koje često posjećujete. Najčešće ćete dobiti alarmantni e-mail, kojima ćete biti izloženi prijetnjama da će se, primjerice, zatvoriti račun u vašoj banci ili neki drugi on-line račun i taj mail daje instrukcije što napraviti u tom slučaju, navigirajući da date svoje osobne podatke, brojeve PIN-ova i slično.
2. Razne lutrije, prijevare koje obećavaju novac ili neku drugu vrstu dobiti. Primjerice, dobijete e-mail sa obavijesti da vas čeka velika svota novca negdje na računu u inozemstvu, bilo nasljedstvom ili zgoditkom na lotu. Osoba koja je poslala e-mail reći će da treba vašu pomoć oko podizanja dobitka, sama ne može i da bi trebalo platiti određen novčani iznos ili da joj treba broj kreditne kartice i osobni PIN broj.
3. Prijevare instalacijom neželjenih programa. Najčešće su to e-mail poruke, web-stranice ili pop-up prozori koji vas obavještavaju da je vaše računalo nesigurno i ako skinete baš njihov program možete zatražiti pomoć. I ako to napravite možete oštetiti sustav ili baciti novce na program koji vam zapravo ne treba.
Gdje možete pokupiti „phishing“?
1. Najčešće u e-mail porukama, pa čak i ako vam tu poruku pošalje radni kolega ili prijatelj, jer, vjerujte, nije svjestan što jer napravio.
2. Na socijalnim mrežama poput Facebooka, Twittera i slično.
3. Web stranicama koje „iskoče“ da primaju dobrotvorne donacije.
4. Također i na web stranicama koje imaju vrlo slične nazive .
5. Programima za brzu razmjenu poruka (IM-Instant Messaging)
6. Na mobilnim telefonima pogonjenim ,primjerice Symbianom ili Androidom.
Šest znakova prijevare:
1. Uopćena poruka, poput „Dear Customer“ ili „Dragi Klijente“ koji upućuju na to da vas pošiljaoc ne zna i ne može mu se vjerovati.
2. Alarmirajuće ili poruke sa tonom požurivanja koje vas tjeraju da brzo odgovorite.
3. Zahtjevi za osobnim ili financijskim informacijama,poput korisničkog imena ,šifre, broja kreditne ili debitne kartice, JMBG-a ili OIB-a, PIN broja ili drugih informacija koje mogu poslužiti za krađu identiteta.
4. Pogrešno napisani ili nazivi sa gramatičkom greškom, uključujući web adrese. Takve adrese možda izgledaju vrlo slično adresi stranice koju posjećujete svakodnevno, ali sa skoro nevidljivom izmjenom, tako bi umjesto stranice www.microsoft.com imali stranicu www.mcrosoft.com ili www.saznajkako.tv imali stranicu www.saznakako.tv. Takva vrsta prijevare se još naziva „cybersquatting“.
5. Web adresa je drukčija nego ime hiperveze ili linka koji ste dobili u e-mailu. Stavite strelicu miša iznad hiperveze bez da kliknete na nju i pojavit će vam se prozorčić sa imenom Web adrese na koju ćete zapravo otići, pa možete usporediti ime linka.
6. U originalnoj e-mail poruci koja vam je poslana što možete vidjeti iz prozora „od pošiljtelja“ ili „from“, pokazuje jednu web adresu, a kad želite odgovoriti na poruku, onda prikaže drugu adresu.
Kako spriječiti ili umanjiti šansu za on-line prijevaru?
1. Izbrišite takve poruke. Ne otvarajte ili pokušavajte odgovoriti na takve poruke iako vas zamole da ćete time biti maknuti sa njihove mailing liste, jer ako odgovorite na poruku, potvrđujete primateljima da su se domogli aktvnog e-mail računa i time se jako oslabljujete na Upotrijebite oprez kad klikate na hiperveze u e-mail porukama ili tekstualnim porukama kao i bilo kakve napade i zlostavljanja.
2. Kod klikanja na pop-up prozore ili brze poruke.
3. Ne otvarajte privitke i hiperveze u e-mailu dok niste sigurni od koga je poruka došla i da li ste je očekivali.
4. Poseban oprez je nužan kod ispunjavanja bilo kakvih on-line dokumenata i pružanja osobnih informacija, radi zloupotrebe, a posebice ako se traže financijske informacije, nikako ne ispunjavajte takve obrasce.
5. Kreirajte vrlo jake zaporke na korisničkim računima i nikako ne stavljajte recimo, bankovni PIN broj u zaporku na e-mail korisničkom računu.
6. Svakodnevno ažurirajte antivirusni program, operativni sustav i, ako imate sustav protiv spyware-a, malware-a i ostalih virtualnih štetočina
7. Imajte samo jedan antivirusni sustav, jer bi više takvih sustava na jednom računalu moglo ugroziti operativan rad računala, usporiti ga, a budući da više sustava koristi iste resurse, oni se međusobno poništavaju i takvo računalo je zapravo nezaštićeno.
8. Provjerite i ako je potrebno uključite vatrozid.
9. Provjeravajte da li su izvodi banaka, kreditnih,debitnih i ostalih kartica na sigurnom mjestu i prijavite banci sve radnje na koje sumnjate da su ilegalne ili nelegitimne.
10. Nikad ne izvršavajte bilo kakve novčane transakcije preko javnih i otvorenih mreža (poput Internet cafe-a) ili javnih bežičnih mreža koje nemaju zaštitu.
Nema komentara:
Objavi komentar