Da nitko ne voli pasti s bicikla - istina je, ali isto tako je istina da će se to kad-tad dogoditi svakome tko dovoljno često vozi bicikl. Kada se i vama dogodi da postanete žrtva vlastitog stila vožnje, majke zemljice ili susjedovog psa, bilo bi dobro da nakon takvog nemilog događaja ne sjedate odmah na vašu pilu. Umjesto toga temeljito pregledajte ljubimca (ne susjedovog, 'ko njega j..e!), da kasnije ne bi bilo "nisam znao". Da, znam, frendovi vam nestaju iz vidika, ali nastojte ne pokušati ih sustići već poduzmite slijedeće korake (barem neke) umjesto toga.
E da, kad smo već tu, iako vas to previše ne zaokuplja dok letite kroz zrak, ali ako već padate, budite toliko dobri pa padajte na lijevu stranu. Zašto? Zato što je pogon vašeg bicikla na desnoj strani, tako da su mehanička oštećenja i povrede izglednije kada padate na desnu stranu.
E da, kad smo već tu, iako vas to previše ne zaokuplja dok letite kroz zrak, ali ako već padate, budite toliko dobri pa padajte na lijevu stranu. Zašto? Zato što je pogon vašeg bicikla na desnoj strani, tako da su mehanička oštećenja i povrede izglednije kada padate na desnu stranu.
1. Prilično je loše kad padnete jednom, ali je totalna blamaža ako padnete ponovo zbog toga što nakon prvog pada niste uočili da vam je suspenzija oštećena. Pritisnite nekoliko puta volan da provjerite da li se suspenzija stišće i vraća u prvobitni položaj. Čak i ako nemate suspenziju, nego imate običnu vilicu (vilica vulgaris), provjerite da na njoj nema pukotina. Ako ne možete pronaći pukotinu, mali "nabori" na boji mogu ih prikrivati.
2. Ako imate full-suspension bicikl, pritisnite nekoliko puta sjedalo, da se uvjerite da se suspenzija slobodno kreće, bez popratnih zvukova, škripanja, klopotanja, štektanja, cvilenja i ostalih zvukova iz prirode. Spojevi i osovine suspenzije mogu se svinuti ili čak puknuti kod ozbiljnih nezgodacija.
3. Zbog toga što strši poput velike poluge, cijev volana (handlebar) podložna je ozbiljnim oštećenjima, a vožnja s oštećenim volanom je početak neprilike. Potražite udubljenja oko lulice (stem), no nemojte zaboraviti niti krajeve. Čak i kada vam se čini da je cijev ispravna, provjerite da li ispušta neobične zvukove kada se oslonite na nju, te ako je to slučaj, primite na znanje da bi vam nova dobro došla. I na kraju, provjerite rogove, osobito ako su vareni ili od karbonskih vlakana.
4. Vjerojatno ste čuli za stari motoristički trik gdje se ručice kočnica i mjenjača ne zatežu čvrsto, nego se ostavljaju labavijima, tako da se mogu okrenuti (umjesto da pucaju) u slučaju pada. Ako jeste, tada ručice jednostavno vratite u odgovarajući položaj. Ako pak niste čuli za taj trik, tada provjerite ručice prije nego što nastavite s vožnjom.
5. "Struganje" kotača uz kamen, drvo ili nešto slično može rezultirati savijenim žbicama, baš kao i udarac prilikom pada. Vožnja bicikla u takvom stanju može uzrokovati iskrivljenje obruča (felge) do te mjere da se kotač više ne želi okretati, jer se tare uz pakne kočnica. Provjerite žbice i niple (ono nešto što povezuje žbicu i felgu) da nisu oštećene i uvjerite se da niple dobro leže u obruču. Dobra je ideja nositi nekoliko rezervnih žbica.
6. Nemojte zaboraviti provjeriti quick-release zatezače kotača nakon pada. Ne samo da se mogu otvoriti uslijed jakog udarca, nego se učestalim udarcima kamenja polugica može slomiti ili tijekom vremena "potrošiti".
7. Udarac u kamen ili rupu može svinuti ili čak slomiti obruč što u vožnji može uzrokovati eksploziju zračnice, izuvanje vanjske gume ili blokiranje kotača zbog deformacije obruča. Pažljivo provjerite oba kotača. Ako ste bočno klizali prilikom pada, provjerite da se guma nije izula ili da se kamen ili štap nisu zaglavili između gume i bočne stijenke obruča.
8. Pažljivo pregledajte vašu ramu da nema udubljenja. Udubljena čelična rama ne mora riknuti danas, ali s vremenom sigurno bude, stoga kontrolirajte ramu.
Ako ste udubili aluminijsku ramu, otiđite da ju pregleda profesionalni mehaničar; vjerojatno je vrijeme za nabavu nove rame. Napukline su mnogo ozbiljnije od udubljenja (iako su najčešće manje očite), stoga ih potražite, posebno oko varova. Donja strana vara gdje se donja cijev (downtube) spaja s cijevi vilice (headtube) je osobito podložna oštećenjima. Ako imate spajanu ramu (poput ove na slici), uz gore navedeno pregledajte i spojeve.
Ako ste udubili aluminijsku ramu, otiđite da ju pregleda profesionalni mehaničar; vjerojatno je vrijeme za nabavu nove rame. Napukline su mnogo ozbiljnije od udubljenja (iako su najčešće manje očite), stoga ih potražite, posebno oko varova. Donja strana vara gdje se donja cijev (downtube) spaja s cijevi vilice (headtube) je osobito podložna oštećenjima. Ako imate spajanu ramu (poput ove na slici), uz gore navedeno pregledajte i spojeve.
9. Na većini cijevi sjedala (seatpost), spona sjedala je zaseban dio koji je umetnut ili zavaren na cijev sjedala. Provjerite da li je spoj još uvijek čvrst. Također, pokušajte spustiti sjedalo do kraja. Ako ne ide, vjerojatno je cijev savinuta ili udubljena.
10. Prekontrolirajte bužire da nisu iskrivljeni tako da prstima prođete cijelom dužinom. Ako naiđete na iskrivljenje, savinite na tom mjestu u suprotnom smjeru da ga ispravite, a ako ne možete, zamijenite ga novim.
11. Pregledajte stražnji mjenjač, osobito donji krak. Izgleda li pravilno? Pokušajte promjeniti brzinu na najveći zupčanik da provjerite da ne ulazi među žbice.
12. Prljavi lanac neće uzrokovati ponovni pad, ali će se prije potrošiti nego što bi to čistom trebalo. Očistite krpom pjesak ili blato koje se nakupilo uslijed pada.
13. Da li je vaš bicikl previše oštećen da bi ga se vozilo? Gurajte ga ili nosite do auta ili kuće radije nego da ga vozite. Nikada ne ostavljajte bicikl u grmlju da bi kasnije autom došli po njega, jer bi mogli ostati bez svog ljubimca. Dobra je ideja napisati na cedulju svoje ime i prezime i broj telefona i staviti ju u cijev vilice (headtube). Ako lopov odnese vaš (sada njegov) bicikl na servis, možda vam se posreći.
Nema komentara:
Objavi komentar